Pink-washing

Många har hört om green-washing. Hur företag och andra aktörer som sysslar med miljöfarlig verksamhet försöker marknadsföra sig själva som miljövänliga. Nu har hemsidan Ecouterre uppmärksammat Pink-washing. Att företag använder sig av den rosa färgen och rosa symbolen för att stödja kampen mot bröstcancer. Men flera av dessa företag kan sälja produkter som i flera undersökningar visat sig bidra till just bröstcancer och det känns ju inte helt rätt.

Läs artikeln här: http://www.ecouterre.com/10-ridiculous-pinkwashed-products-that-may-increase-your-risk-of-breast-cancer/

Dessa produkter är friterade kycklingvingar från KFC. Aluminiumburkar som innehåller Bisfenol A från Campbell’s. Nagellack som innehåller neurotoxiner och cancerogena ämnen från Avon. De märks med den rosa färgen och det rosa bandet och en del av intäkterna går till forskningen om bröstcancer. Produkterna skulle säkerligen säljas även om de inte hade de rosa symbolerna och pengarna går ju ändå till en bra sak. Men för att företagen ska öka sin trovärdighet och bidra ännu mer till kampen mot bröstcancer tycker jag att de borde ändra sina produkters innehållsförteckning som en del i den rosa kampanjen. Det kanske sker nästa år.Katharina Brunat har bloggat om fenomenet i det gröna webbmagasinet LivingGreen. Läs det här: http://livinggreen.se/blogg/brunatbloggar/2012/10/20/se-upp-for-pink-washing/

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s